راهنمای خرید بوستر پمپ

بوستر پمپ آب یکی از پرتقاضاترین ابزار تقویت کننده است که کاربرد مصرف بسیار بالایی دارد. این وسیله از اتصال چند پمپ در موازات یکدیگر ساخته شده است که دبی و هد آب را در ساختمان‌های بلند و مجموعه‌های بزرگ حفظ می‌کند. بوستر پمپ با استفاده از تمام توان پمپ و حداقل انرژی و با بالاترین راندمان به حفظ فشار آب پرداخته و در صورت کسری، با استفاده از ظرفیت سیستم تامین می‌شود. بوستر پمپ آب یکی از پرکاربردترین تجهیزات در زمینه حفظ فشار آب مورد استفاده در ساختمان‌ها و مجموعه‌های بزرگ می‌باشد و دارای انواع مختلفی است. امروزه با افزایش ساختمان‌های چند طبقه و همچنین افزایش سطح امنیت در شهرها نیاز به استفاده از این دستگاه بسیار مشهود است و تقاضا برای بوستر پمپ آب گسترش یافته است. ما در این مقاله به دنبال معرفی کامل انواع بوستر پمپ و راهنمای خرید آن هستیم. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

بوستر پمپ (booster pump) چیست؟

با گسترش زندگی شهری و ساختمان‌های بلند و چند طبقه و مراکز درمانی، آموزشی و تجاری بزرگ، آبرسانی صحیح با فشار مورد نظر به طبقات بالا به یکی از معضل‌های روز تبدیل شده است. همچنین افزایش احتمال وقوع آتش‌سوزی و افزایش ایمنی ساختمان‌ها نیز نیازمند انجام اقدامات محافظتی است. خرید بوستر پمپ تا حد بسیار زیادی موارد فوق را برطرف می‌سازد.

همانطور که اشاره شد بوستر پمپ آب یکی از پرتقاضاترین ابزار تقویت کننده است که کاربرد مصرف بسیار بالایی دارد. این وسیله از اتصال چند پمپ در موازات یکدیگر ساخته شده است که دبی و هد آب را در ساختمان‌های بلند و مجموعه‌های بزرگ حفظ می‌کند. بوستر پمپ با استفاده از تمام توان پمپ و حداقل انرژی و با بالاترین راندمان به حفظ فشار آب پرداخته و در صورت کسری، با استفاده از ظرفیت سیستم تامین می‌شود.

بوستر پمپ‌ها به لحاظ تنوع محدوده ی بزرگی را پوشش می‌دهند و قابلیت سرویس و تعمیر هر یک از پمپ‌ها در حین کار را دارند. همچنین زمانی که نوسانات مصرف آب بالاست، از چند پمپ کوچک که به شکل بوستر در این دستگاه تعبیه شده است، استفاده می‌شود. خرید بوستر پمپ در تبریز یکی از راهکارهای موثر برای برطرف‌سازی مشکل کمبود آب و کاهش فشار و حجم آن است.

 

مزایای استفاده از بوستر پمپ:

استفاده از بوستر پمپ دارای مزایای بسیار زیادی است که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به قابلیت نصب و حمل آسان آن و قابلیت سرویس و تعمیر در حین کارکرد آن اشاره کرد؛ به طوریکه می‌توان همزمان با کارکرد دستگاه و بدون نیاز به قطعی آن، پمپ خراب را قطع و از مدار خارج کرد.

 شما با خرید و استفاده از بوستر پمپ فراپمپ در مصرف انرژی الکتریکی صرفه جویی کرده و از آبی با فشار ثابت در کل شبکه بهره مند خواهید شد. بوستر پمپ دارای قابلیت حذف ضربات هیدرولیکی بوده و همچنین وجود سیستم‌های مختلف محافظت الکترونیکی از دیگر مزایای استفاده از بوستر پمپ می‌باشد.

 

اجزای تشکیل بوستر پمپ:

بوستر پمپ دارای اجزای مختلفی است که اجماع فعالیت آنها باعث عملکرد صحیح این وسیله می‌شود. پمپ یکی از مهم‌ترین اجزای بوستر پمپ است که دارای دو نوع پمپ‌های تناوبی (ضربه‌ای) و پمپ‌های گریز از مرکز (سانتریفیوژ) است.

الکتروموتور نیز از دیگر قطعاتی است که به عنوان موتور محرک پمپ استفاده می‌شود. کلکتور مکش و دهش برای ورود و خروج سیال به داخل پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ البته در بوستر پمپ آتش‌نشانی باید از کلکتورهای بدون درز باشد و قابلیت تحمل فشار بالایی داشته باشند.

شیر صافی از قطعاتی است که برای جلوگیری از ورود ذرات ریز به صورت جداگانه در بوستر پمپ تعبیه می‌شود. شیر فلکه نیز از دیگر قطعات ضروری است که برای قطع جریان سیال استفاده می‌شود. شیر یک طرفه برای جلوگیری از برگشت آب به پمپ مورد استفاده قرار می‌گیرد. دیگر قطعات بوستر پمپ شامل کوپلینگ و گارد کوپلینگ، تابلو برق و کنترلر، لرزه گیر، شاسی، مانومتر، اتصالات تبدیلی و فلنج‌ها، پرشر سوئیچ، منبع دیافراگمی و … است.

 

انواع بوستر پمپ:

در یک دسته بندی دیگر، بوستر پمپ‌ها بر اساس کاربرد به 6 دسته ی زیر تقسیم می‌شوند.

در ادامه به بررسی هر یک از موارد فوق خواهیم پرداخت:

 

بوستر پمپ آتش‎نشانی چیست؟

بوستر پمپ آتش‎نشانی یکی از انواع بوسترهای پرتقاضاست که عمدتا در عملیات اطفای حریق آبی برای تامین ظرفیت و فشار مورد نیاز سیستم ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از تجمیع قطعاتی نظیر پمپ، محرک دیزل یا الکتروموتور، تابلوی کنترل و فرمان، شیر قطع کن، شیر یک طرفه، شیر صافی، کلکتور، لرزه‌گیرو … مونتاژ شده و به طور اختصاصی در عملیت آتش‎نشانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بوستر پمپ آتش‎نشانی دارای استاندارهای خاصی نظیر استاندار Nfpa20 هستند و بر اساس ضوابط خاصی تولید و عرضه می‌شوند. برای مثال؛ هر دستگاه می‌بایست از دو پمپ با ظرفیت 100% بهره‎مند شوند. همچنین لازم است هر بوستر پمپ برای جبران احتمال افت جزئی، دارای جوکی پمپ باشد.

 

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

بوستر پمپ آبرسانی یا بوستر پمپ خانگی از رایج‌ترین بوستر پمپ‌های مصرفی است که عموما برای تقویت و حفظ فشار و دبی آب در ساختمان‌های مسکونی و مجتمع‌های تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله به دنبال حفظ فشار لازم برای تامین شبکه مصرف با توجه به تغییر الگوهای مصرف و در مواردی افت فشار آب می‌باشد.

این دستگاه از قرارگیری چندین بوستر آب به موازات یکدیگر مونتاژ می‌شود و هر کدام از این پمپ‌ها بسته به میزان نوسان و تغییرات مصرف وارد مدار می‌شوند. در ساعات پیک مصرف پمپ دوم و پمپ رزرو نیز در مدار فعال می‌شوند و بعد از استاندارسازی وضعیت به نوبت فعال‌سازی، از مدار خارج می‌شوند.

کاربرد بوستر پمپ آبرسانی در موارد رایج نظیر مصارف خانگی، صنایع مختلف، ساختمان و مجتمع‌های تجاری و مسکونی پرجمعیت نظیر مدارس، ادارات، بیمارستان‌ها و زمین‌های کشاورزی و پرورش ماهی و در سایر موارد می‌باشد.

بوستر پمپ آبرسانی بر اساس نحوه ی آبرسانی دارای انواع مختلفی است. در یک دسته‌بندی می‌توان این وسیله را به دسته‌های فوق تقسیم نمود:

  • تک پمپ
  • چرخه ثابت
  • چرخه متغیر
  • سرعت ثابت (با پمپ اصلی) و بدون پمپ اصلی (پمپ شفت محرک)
  • چرخه متغیر
  • چرخه های ثابت و متغیر

در بوستر پمپ آبرسانی دور ثابت، ورود پمپ‌ها به مدار باعث کارکرد آنها با تمامی توان می‌شود اما در بوستر پمپ آبرسانی دور متغیر، مصرف توان پمپ‌ها به دلیل وجود درایو و سنسور فشار در خروجی در میزان حداقل است و فشار پمپ در دبی مورد نیاز ثابت نگه داشته می‌شود. تفاوت ظاهری این دو نوع از بوسترها در استفاده از به روزترین تکنولوژی‌های دنیا نظیر وجود تابلو برق و درایو یا اینورتر در دور متغیر می‌باشد. ثابت بودن فشار آب، کم بودن استهلاک پمپ‌ها و کوپلینگ‌ها، وجود سیستم حفاظتی یکپارچه و ایمن، کم بودن سر و صدا در میزان کار کردن و پایین بودن هزینه‌های نگهداری سیستم پمپاژ آب از جمله مزایای بوستر پمپ‌های آبرسانی دور متغیر در مقایسه با الکتروپمپ‌های دور ثابت می‌باشد.

 

بوستر پمپ آبیاری چیست؟

بوستر پمپ آبیاری نوع دیگری از بوستر پمپ آبرسانی است که کاربردی مشابه دارد اما اختصاصا در تامین فشار آب مصرفی در زمین‌های کشاورزی، فضای سبز، چمن و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. این وسیله از قطعاتی نظیر شاسی، کلکتور مکش و دهش، ترنسمیتر فشار، منبع تحت فشار، پمپ، تابلو فرمان، پرشر سوئیچ، انواع شیرآلات و … تشکیل شده است. راه اندازی این وسیله در دو حالت دستی با پرشرسوئیچ و حالت اتوماتیک با سنسور فشار یا ترنسیمتر انجام می‌شود.

 

بوستر پمپ اسید چیست؟

کاربرد بوستر پمپ اسید در واحدهای تولیدی و صنایع مختلف می‌باشد و در مواردی نظیر کارگاه‌های تولیدی، باطری ‌سازی‌ها، تعمیرگاه‌ها، شوفاژخانه‌ها و … دارای استفاده ی وسیع است.

 

بوستر پمپ تزریق چیست؟

کاهش کیفیت آب و آلودگی آن به یکی از معضلات موجود در سال‌های اخیر تبدیل شده است و بسیاری از مصرف‌کنندگان به دنبال انجام اقدامات موثر برای کاهش آن هستند. خرید بوستر پمپ تزریق یکی از موثرترین اقدامات در این راستا است. این وسیله شامل پمپ‌هایی کوچک است که برای افزایش کیفیت آب از طریق تزریق کلر است که در مسیر لوله آب شهری قرار می‌گیرد.

 

بوستر پمپ آب گرم چیست؟

بوستر پمپ آب گرم از چند پمپ برای سرکولاتور کردن آب گرم بویلرها تشکیل شده است و موارد مصرف آن در مواردی نظیر استخرها، موتورخانه‌ها و … می‌باشد.

 

قیمت انواع بوستر پمپ:

همانطور که تاکنون مطالعه نمودید، بوستر پمپ‌ها بر اساس کاربرد به گروه‌های مختلف تقسیم می‌شوند. طبیعی است که قیمت بوستر پمپ آتش‌نشانی، آبرسانی یا خانگی دارای تفاوت‌هایی باشد. قیمت یکی از فاکتورهای موثر در انتخاب برند بوستر پمپ است و اطلاع از پارامترهای موثر در این قیمت‌ها بسیار مهم می‌باشد.

برند و شرکت سازنده ی بوستر پمپ و کیفیت متریال مصرف شده در تولید آن از موثرترین پارامترها در تعیین قیمت این محصول است. همچنین نوع پمپ، توان آن، نوع آن از نظر تک فاز و سه فاز بودن، دور ثابت و دور متغیر بودن بر روی قیمت تاثیرگذار خواهند بود. بهتر است برای اطلاع از قیمت بوستر پمپ آتشنشانی و آبرسانی یا خانگی و خرید بوستر پمپ در تبریز با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

 

جمع بندی:

بوستر پمپ به معنی تقویت کننده است و یکی از پرفروش‌ترین محصولات است که کاربردهای بسیار موثری در مصارف مختلف دارد. بوستر آب کارکردی مشابه پمپ آب دارد و برای مواردی که یک پمپ برای تامین آب ساختمان کافی نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. پمپ‌های این دستگاه به طور موازی با یکدیگر قرار می‌گیرند و در سیستم‌های پمپاژ ثابت مورد استفاده قرار می‌گیرند. بوستر پمپ بر اساس نوع و کاربردی که دارد در دسته‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شود و قیمت هر کدام از این بوسترها متفاوت است. برای خرید بوستر پمپ در تبریز و اطلاع از قیمت بوستر پمپ آتشنشانی، آبرسانی و خانگی با کارشناسان ما تماس حاصل فرمایید.