بوستر پمپ آبرسانی

امروزه کم بودن فشار آب در آپارتمان‌ها علی الخصوص در فصول گرم سال یکی از چالش‌های اصلی افراد در زندگی شهرنشینی است. بوستر پمپ آبرسانی یکی از تجهیزاتی است که برای تنظیم فشار آب داخل لوله در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، کارخانجات، مراکز آموزشی و … مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از عمده سوالاتی که ممکن است برای بسیاری افراد مطرح شده باشد، تفاوت پمپ آب با بوستر پمپ آبرسانی است. ما در این مقاله علاوه بر بررسی پاسخ این سوال به کاربرد بوستر پمپ آبرسانی خواهیم پرداخت. تا انتهای این مقاله همراه ما باشید:

 

بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

کاهش فشار آب به دلیل افزایش تعداد انشعابات آب یکی از بزرگترین معضل‌های زندگی شهری است. کاهش وقت و بی وقت فشار آب علی‌الخصوص در طبقات بالای ساختمان‌ها  و آپارتمان‌ها چالشی اساسی است که امروزه بسیار گسترده و فراگیر شده است. اغلب افراد برای تأمین فشار آب مورد نیاز در منازل و محل کار خود به دنبال تهیه بوستر پمپ آبرسانی می‌باشند. بوستر پمپ آبرسانی حاصل از اتصال دو یا چند پمپ آب به صورت موازی است و به دنبال حداکثرسازی فشار آب و دبی خروجی آب با کمترین میزان مصرف انرژی می‌باشد. این پمپ‌ها به وسیله یک تابلوی کنترل سرعت تحت فرمان قرار می‌گیرند.

میزان آب خروجی  از پمپ اغلب با در نظر گرفتن مصرف و فشار آب مورد نیاز و نوسان فشار آب طراحی  می‌گردد و ثابت نگه داشتن فشار آب در زمان اوج مصرف و سطح دبی آب از عمده وظایف بوستر پمپ آبرسانی است. انرژی مورد نیاز این دستگاه از طریق انرژی الکتریکی و برق تک فاز ۲۲۰ ولت یا از برق ۳ فاز تامین می‌گردد. قرارگیری چند پمپ در کنار هم و بهره‌گیری از حداکثر توان این پمپ‌ها در زمان افزایش مصرف آب علاوه بر انتقال سریع‌تر آب، باعث افزایش قدرت و بهره وری دستگاه می‌شود.

 

نحوه عملکرد بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آبرسانی به طور خودکار و در زمان مصرف آب فعال می‌شود و در زمان قطع مصرف فعالیت آن به طور خودکار متوقف می‌شود. در زمان آغاز کمترین میزان مصرف آب در ساختمان، پمپ اول وارد مدار می‌شود و به مرور دور آن بالا می‌رود. این اتفاق بر اساس میزان مصرف آب رخ می‌دهد. با افزایش میزان مصرف آب پمپ‌های بعدی به عنوان کمکی به ترتیب وارد مدار می‌شوند. با کاهش میزان مصرف، پمپ‌ها به ترتیب فوق از مدار خارج می‌شوند. میزان عملکرد بوستر ارتباط مستقیمی با حجم و فشار آب پمپاژ شده دارد و با توجه به انتظار جبران افت فشار در ساختمان‌های بلند، یک پمپ پاسخگو نبوده و ضمن وجود مخاطرات جبران ناپذیر، با یک سیستم ناکارآمد مواجه خواهید گشت.

 

تفاوت پمپ آب و بوستر پمپ آبرسانی چیست؟

تامین آب مورد نیاز تمامی واحدها در ساختمان‌ها و داشتن فشار آب مناسب در طبقات بالا یکی از چالش‌های زندگی شهرنشینی است. کاهش فشار اغلب به دلیل گرانش، فاصله از منبع آب و پایین بودن فشار آب شهرها در کنار تعداد انشعابات بالای آب است. برای جبران این مشکل اغلب از پمپ آب یا بوستر پمپ آبرسانی استفاد می‌شود اما تفاوت این دو یکی از عمده سوالات بیشتر افراد است. پمپ آب دارای انواع مختلفی است که اغلب برای تامین آب مورد نیاز در مصارف خانگی از آن استفاده می‌شود. در مقابل اغلب برای حفظ دبی و فشار آب در مجتمع‌های تجاری و مسکونی بزرگ که دارای تعداد واحد زیادی است، از بوستر پمپ آبرسانی که از اتصال چندین پمپ که بصورت موازی به یکدیگر ساخته شده است، استفاده می‌گردد.

بوستر پمپ آبرسانی نسبت به پمپ‌های آب دارای مزایایی است که باعث افزایش تقاضا از سوی مصرف‌کنندگان شده است. از جمله بزرگترین مزایای استفاده از چند پمپ، افزایش توان دستگاه و به تبع آن کاهش مصرف انرژی و استهلاک دستگاه است. همچنین هزینه ی نگهداری بوستر پمپ آبرسانی پایین است.

 

انواع بوستر پمپ آبرسانی در بازار

بوستر پمپ آبرسانی در یک دسته بندی کلی به دو دسته ی بوسترهای تک پمپ و چند پمپ تقسیم می‌شود. هر کدام از موارد فوق به تنهایی در انواع مختلفی طبقه‌بندی می‌گردند. بوسترهای تک پمپ شامل دو دسته ی دور ثابت و دور متغیر می‌شوند. همچنین بوسترهای چند پمپ نیز دارای انواع دور ثابت (همراه با پمپ پیشرو (جوکی پمپ) و بدون پمپ پیشرو (جوکی پمپ))، دور متغیر و دور ثابت و متغیر می‌شود.

بوسترهای تک پمپ برای مصارف کم و متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در مقابل بوسترهای چند پمپ برای مصارف گسترده در مجتمع‌های بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت بوستر پمپ‌های دور ثابت و دور متغیر در هوشمند بودن دسته دور متغیر می‌باشد. در بوستر پمپ دور ثابت، پرشر فرمان دهی توسط سوییچ نصب شده به پمپ ها به صورت نوبتی انجام می‌شود و هر پمپ برای تامین دبی و فشار مدار بوستر با دیگری دارای 0.5 بار اختلاف فشار است. متقابلا قابلیت تنظیم سرعت گردش پمپ  در بوستر پمپ دور متغیر با استفاده از اینورترهای تابلو فرمان انجام می‌شود. سیستم دبی و فشار مورد نیاز توسط تغییر سرعت الکتروموتور ایجاد می‌گردد. برق مصرفی بوسترهای دور ثابت 220 ولت و دور متغیر 380 ولت و سه فاز می‌باشد.

اجزای تشکیل دهنده بوستر پمپ آبرسانی:

  • موتور
  • پروانه ها
  • ورودی و خروجی
  • دستگاه سنجش فشار یا جریان
  • الکتروموتور
  • پمپ
  • بخش مکش
  • بخش دهش
  • تابلوی برق و کنترل
  • مانومتر
  • پرشر سوئیچ
  • پرشر ترانسمیتر
  • کوپلینگ
  • شاسی
  • مخزن دیافراگمی

 

کاربرد بوستر پمپ آبرسانی

بوستر پمپ آبرسانی یکی از تجهیزات پرمصرف است که دارای کاربرد زیادی در زمینه‌های مختلف می‌باشد. از جمله کاربرد بوستر پمپ آبرسانی، می‌توان به استفاده از این وسیله در شبکه‌های آب شهری، مصارف خانگی در برج‌های مرتفع و مجتمع‌های مسکونی با واحدها و جمعیت زیاد، صنایع مختلف، ادارات، بیمارستان‌ها، مدارس، سالن های ورزشی و تفریحی، مراکز خرید و پاساژها، در حوزه ی کشاورزی و باغبانی، آبیاری پارک‌ها، حوضچه‌های پرورش ماهی، در سیستم‌های اطفاء حریق و … اشاره کرد.

 

جمع بندی:

بوستر پمپ یک دستگاه یکپارچه تشکیل شده از چند الکترو پمپ با اتصال موازی است که به منظور ثابت نگه داشتن فشار و دبی آب در زمان افت فشار آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این شرایط اگر هر کدام از پمپ‌ها به تنهایی قادر به حفظ فشار آب نباشد، پمپ‌های دیگر وارد مدار می‌شوند و مانع از افت فشار آب می‌گردند. در زمان کاهش مصرف آب نیز این پمپ‌ها به ترتیب از مدار خارج می‌شوند. چرخه ی فوق بخشی از کارکرد بوستر پمپ آبرسانی است. ما در این مقاله سعی نمودیم اطلاعاتی جامع در عین حال خلاصه را برای شما فراهم کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *